Historia portu w Darłowie

 

Początki portu w Darłowie sięgają przełomu VIII i IX wieku. W X wieku istniał tu już ośrodek handlowo-portowy przekształcony w gród obronny. W 1412 roku Darłowo oficjalnie stało się członkiem Hanzy, co miało wielki wpływ na rozwój miasta i portu. Przez kolejne stulecia przechodziły one zmienne koleje losu, w tym klęski wojen i pożarów, a następnie odbudowy i modernizacje.

Pod koniec lat 90-tych XIX wieku powstał obecny basen przemysłowy, który do dzisiaj jest miejscem, gdzie znajduje się handlowa cześć portu. W latach 1970-1989 port w Darłowie znany był przede wszystkim z przeładunku zbóż oraz połowu i przetwórstwa rybnego, którym zajmowało się Państwowe Przedsiębiorstwo „Kuter”. Wówczas w porcie działała już agencja portowa pod szyldem MAG. Zmiany ustrojowe i początek lat 2000 przyniósł ogromny kryzys w przeładunkach portowych i upadek „Kutra”.

 

W 2009 roku Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o. kupiła część terenów portowych, które przekształciła w terminal przeładunkowy. Od tego momentu przeładunków było coraz więcej. W 2012 roku do Darłowa zawinęło rekordowo ponad 110 statków handlowych. Skala przeładunków towarów sięgnęła 200 tysięcy ton. Były to rekordowe ilości w historii portu. Wraz ze wzrostem przeładunków systematycznie modernizowana i rozwijana jest infrastruktura portowa oraz drogi dojazdowe. Każdego roku pogłębiany jest tor wodny. Obecne i planowane inwestycje niewątpliwie wpłyną na dalszy rozwój portu w Darłowie.