Transport samochodów z USA

 

Ułatwiamy import samochodów amerykańskich do Polski, oferując ich wysyłkę drogą morską na pokładach statków typu ro-ro lub w kontenerach. Poniżej przedstawiamy szczegóły techniczne takiej operacji, ze szczególnym uwzględnieniem zarówno specyfiki obu typów przewozu, jak i procedur towarzyszących przed i po realizacji transportu.

 

I. Czynności w USA

1) Przygotowanie pojazdu do wysyłki
Aby nadać w USA samochód do wysyłki, należy zgłosić się z dokumentem potwierdzającym jego zakup – Certificate of Title, Used Vehicle Agrement and Bill of Sale lub innym – do wybranej firmy spedycyjnej. Konieczne jest będzie podanie dokładnych wymiarów samochodu (długość, szerokość, wysokość i waga). Morska Agencja Gdynia współpracuje z amerykańskimi spedytorami i wykonuje zlecenia transportowe dla osób, które zakupiły samochód lub inny pojazd w USA i chcą go przewieźć do Polski.

2) Dostarczenie pojazdu na terminal załadunkowy w porcie amerykańskim
W ustalonym z firmą spedycyjną terminie samochód trzeba dostarczyć na wyznaczone miejsce. Jeśli transport ma się odbywać w systemie ro-ro, kierowca portowy będzie musiał wjechać sprawnym samochodem na pokład statku. Trzeba wówczas spełnić dodatkowe warunki:
– w samochodzie nie można pozostawić żadnych przedmiotów osobistych,
– w zbiorniku nie może być więcej paliwa niż jedna czwarta pojemności,
– kluczyki do stacyjki należy zostawić w samochodzie lub przekazać operatorowi terminalu,
– samochód musi być czysty i w dobrym stanie technicznym,
– przed oddaniem samochodu w terminalu załadunkowym należy odnotować wszelkie widoczne uszkodzenia.

3) Formalności
Po zakończonej odprawie celnej urzędnicy amerykańscy, przybijając pieczęć, dają zgodę na wywóz samochodu i zwracają właścicielowi komplet przekazanych im wcześniej dokumentów. Spedytor amerykański otwiera procedurę transportu morskiego: bukuje miejsce na statku i przygotowuje dokumentację wysyłki samochodu drogą morską. Jej podsumowaniem jest morski list przewozowy (Bill of Lading) lub uproszczony morski list przewozowy (Sea Waybill), łatwiejszy w obsłudze.
Wszystkie dokumenty samochodu, które wcześniej przekazano spedytorowi amerykańskiemu lub Urzędowi Celnemu w USA, muszą zostać bezwzględnie oddane lub odesłane właścicielowi. Należy pamiętać, aby podać dokładne dane personalne, adres, telefon. Aby ustalić termin przybycia samochodu do portu docelowego, trzeba skontaktować się z bezpośrednio agentem linii żeglugowej w Polsce – w tym przypadku z Morską Agencją Gdynia.

 

II. Czynności w Gdyni

1) Kontakt z agentem linii żeglugowej
Aby odebrać samochód, należy mieć przy sobie Certificate of Title, Bill of Lading lub dokument tożsamości (zgodnie z instrukcją armatora). Jeśli pojazd odbiera ktoś w zastępstwie osoby wskazanej w dokumentach, potrzebne jest również stosowne upoważnienie. Natomiast jeżeli samochód będzie podejmowany z portu Gdynia później niż 7 dni od daty wyładunku ze statku, należy uregulować opłaty za składowanie.
Zamknięcie procedury transportu morskiego wiąże się z opłatą w wysokości 250 zł + VAT. Jest to minimalna kwota do zapłaty za samochód osobowy, wliczając opłaty terminalowe w porcie Gdynia Terminal BCT.
Agent przekazuje dokumenty upoważniające do rozpoczęcia procedury wprowadzenia auta w Polski obszar celny i podjęcia pojazdu z placu samochodowego w porcie.
Jeżeli sprowadzony pojazd nie ma amerykańskiej tablicy rejestracyjnej, należy wziąć pod uwagę możliwość zabrania samochodu z Gdyni przy użyciu lawety transportowej. Lokalny agent celny może przedstawić taką usługę w wersji kompleksowej (odprawa celna + dowóz do miejsca zamieszkania).

2) Kontakt z agentem celnym
Aby rozpocząć procedurę odprawy celnej, należy wybrać odpowiednią agencję. Na podstawie oryginałów dokumentów (Certificate of Title i Used Vehicle Agreement lub Bill of Sale, Original Commercial Invoice) agent celny wystawia zgłoszenie celne (SAD). Należy je wypełnić i przekazać do kasy urzędu celnego, by uiścić należności celno-podatkowe. Dysponując potwierdzeniem wpłaty oraz legitymując się dokumentem tożsamości, można odebrać samochód z placu i wyjechać z portu oznaczoną bramą.

Kontakt
Andrzej Burdyński tel. +48 58 785 38 26, e-mail: chartering@mag.pl
Hanna Stempniewicz tel. +48 58 785 38 28, e-mail: chartering@mag.pl